3.1 Asas menulis dengan
cara yang betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.1 Melakar pelbagai bentuk atau
corak dengan
kemas dan jelas.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2 Membentuk garisan yang menyerupai
bentuk huruf dengan kemas dan
jelas.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2 Menulis secara mekanis
berdasarkan bahan
yang diberi dengan betul dan kemas.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.1 Menulis dan membentuk huruf besar
dan
huruf kecil dengan cara yang
betul serta
tulisan yang kemas.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.2 Menulis suku kata terbuka dengan
cara yang
betul dan tulisan yang kemas.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.3 Menulis suku kata tertutup dengan
cara
yang betul dan tulisan yang
kemas.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.4 Menulis perkataan yang
mengandungi dua
atau tiga suku kata , diftong
, vokal
berganding, digraf dan
konsonan bergabung
dengan betul dan tulisan yang
kemas.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.5 Menulis frasa yang mengandungi
perkataan
dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal
berganding, digraf dan
konsonan bergabung
dengan betul dan tulisan yang
kemas.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.6 Menulis ayat tunggal dengan betul
dan
tulisan yang kemas.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3 Membina dan menulis
perkataan, frasa, dan
ayat dengan betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3.1 Membina dan menulis perkataan
yang
mengandungi suku kata terbuka
dan tertutup
dengan betul dan kemas.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3.2 Membina dan menulis perkataan
yang
mengandungi diftong, vokal
berganding,
digraf dan konsonan bergabung
dengan
betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3.3 Membina dan menulis frasa dengan
betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3.4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.4 Menulis imlak dengan
tepat.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.4.1 Menulis imlak perkataan yang
mengandungi
suku kata terbuka dan suku
kata tertutup
dengan tepat.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.4.2 Menulis imlak frasa yang
mengandungi
perkataan suku kata terbuka
dan suku kata
tertutup dengan tepat.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.5 Mencatat maklumat yang
betul tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.5.1 Mencatat maklumat yang betul
daripada
pelbagai sumber.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.5.2 Mencatat maklumat yang betul
untuk
diklasifikasikan daripada
pelbagai sumber.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.6 Menulis untuk
menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan
bahasa yang santun.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.6.1 Menulis untuk menyampaikan
maklumat
yang betul berdasarkan bahan
yang diberi
dengan menggunakan bahasa yang
santun.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.6.2 Menulis untuk menyampaikan
maklumat
yang pelbagai dengan betul
menggunakan
bahasa yang santun.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.7 Menghasilkan penulisan
kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.7.1 Menghasilkan penulisan berbentuk
naratif
secara terkawal dengan betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
Saturday, 28 July 2012
Borang Pentaksiran Berasaskan Sekolah III
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment