Subjek: Bahasa Malaysia (Tahun 1)
Nama Murid :__________________________________ Band:___________
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Skor
|
1.1 Asas mendengar dan memberikan respons
dengan
betul terhadap pelbagai bunyi dalam persekitaran
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.1 Mendengar dan mengecam pelbagai bunyi
dalam persekitaran dengan
teliti dan betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.2 Mendengar, mengecam dan mengajuk
pelbagai bunyi dalam
persekitaran yang
didengar dengan betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.3 Mendengar dan menentukan arah
bunyi
dalam persekitaran dengan
betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2 Mendengar, mengecam,
dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.1 Mendengar, mengecam dan menyebut
nama
abjad dengan betul dan tepat.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.2 Mendengar dan menyebut bunyi vokal
dan
suku kata terbuka dengan betul
dan tepat.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.3 Mendengar dan menyebut bunyi vokal
dan
suku kata tertutup dengan betul
dan tepat.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut, dan
mengeja perkataan yang
mengandungi suku
kata terbuka dan tertutup
dengan betul dan
tepat.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.5 Mendengar, memahami, menyebut, dan
mengeja perkataan yang
mengandungi dua
atau tiga suku kata, diftong,
vokal
berganding, digraf dan konsonan
bergabung
dengan betul dan tepat.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.6 Mendengar, memahami, dan menyebut
frasa
dan ayat tunggal dengan betul
dan tepat.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3 Mendengar, memahami
dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan
yang didengar dengan betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan
respons terhadap sesuatu arahan
secara
lisan atau gerak laku dengan betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan
memberikan
respons dengan betul secara
lisan terhadap
pelbagai soalan bertumpu.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3.3 Mendengar, memahami pesanan dan
memberikan respons secara
gerak laku
yang betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.4 Bertutur, berbual dan
menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak
formal
secara bertatasusila.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.4.1 Bertutur menggunakan diksi yang
betul
secara bertatasusila.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.4.2 Berbual tentang sesuatu perkara
menggunakan kata panggilan
dengan tepat
bagi ahli keluarga asas dalam
situasi tidak
formal secara bertatasusila.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.4.3 Berbual tentang sesuatu perkara
menggunakan kata ganti nama
diri pertama
dan kedua dengan betul dalam
situasi tidak
formal secara bertatasusila.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.4.4 Bertutur dan menyatakan
permintaan untuk
melakukan sesuatu perkara
dalam situasi
tidak formal secara
bertatasusila.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.5 Bercerita dan
menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara
dengan
tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang
betul menggunakan ayat
tunggal.
|
|
|
|
|
|
|
|
1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang
didengar dengan betul
menggunakan ayat
tunggal.
|
|
|
|
|
|
|
|
No comments:
Post a Comment