INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD
PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 2 – SK/SJK
KEMAHIRAN
|
Membaca
|
BAND
|
6
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
Memahami, menaakul
dan menilai tentang sesuatu perkara daripada sumber yang didengar-ditutur,
dibaca dan ditulis dengan bertatasusila
|
DESKRIPTOR
|
Memahami dan menilai
bahan penulisan kreatif yang dibaca
|
EVIDENS
|
B6
DB1 E1
Memahami maklumat
daripada bahan grafik dan bukan grafik untuk menyatakan maksud dengan betul
|
AKTIVITI
PENTAKSIRAN
|
Bahan:
Bahan grafik dan
petikan
Langkah
Pentaksiran
1.
Meneliti dan menyatakan maklumat
daripada bahan grafik dengan betul.
2.
Membaca petikan untuk memahami
dan menyatakan maksud bahan grafik.
|
BAHASA
NAMA: ……………………………………………………………………….. TARIKH:………………………………..
KELAS:………………………………………………………………………….
ARAHAN:
Pada minggu lepas,
saya dan keluarga pulang ke kampung. Kampung saya terletak di negeri Kedah
Darul Aman.
Datuk telah membawa saya dan abang
mengelilingi kampung yang dipenuhi dengan sawah padi.
Pemandangan di kampung saya sangat
indah. Saya melihat pesawah sedang menanam anak padi yang baru dicabut dari
tapak semaian. Anak padi ditanam di dalam petak sawah yang berair secara berbaris
supaya dapat tumbuh dengan subur.
Kemudian, anak padi ditabur baja dan
aktiviti merumput dilakukan sehingga pokok padi berbuah dan dituai.
Saya berasa amat gembira kerana pengalaman tersebut tidak diperoleh di
bandar.
Nota: Panduan untuk
guru
Soalan:
1. Apakah yang dilakukan oleh pekerja-pekerja Bilakah
kamu dan keluarga kamu pulang ke kampung?
2. Apakah yang terdapat
di kampung datuk kamu?
3. Bagaimanakah
perasaan kamu?
4. Mengapakah anak padi
ditanam di dalam petak berair?
No comments:
Post a Comment