Band-Band Pentaksiran
|
|||||
|
Band 1
|
Murid dapat mendengar bunyi yang
diberi.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat mendengar dan mengecam
bunyi yang diberi.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat mendengar, mengecam dan
mewarnakan gambar mengikut bunyi yang diberi.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat mendengar, mengecam dan
mewarna gambar mengikut bunyi yang diberi dengan kemas.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat mendengar, mengecam dan
mewarna gambar mengikut bunyi yang diberi dengan kemas dan teliti.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat mendengar, mengecam dan
mewarna gambar mengikut bunyi yang diberi dengan kemas dan teliti dan
sempurna.
|
||||
1.1.2
Mendengar, mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan betul.
|
Band 1
|
Murid dapat mendengar bunyi yang
diberi.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat mendengar dan mengecam
bunyi yang diberi.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat mendengar, mengecam dan
mengajuk bunyi yang diberi.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat mendengar, mengecam dan
mengajuk bunyi yang diberi dengan betul.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat mendengar, mengecam dan
mengajuk bunyi lain yang diketahui oleh mereka dalam kumpulan.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat membimbing rakan dalam
kumpulan untuk mengajuk bunyi yang diberi dengan betul.
|
||||
|
Band 1
|
Murid dapat mengecam arahan yang
disebut oleh guru.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat menyatakan nama arah
yang ditunjukkan oleh guru.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat melakukan pergerakan
mengikut arahan guru.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat melakukan pergerakan
mengikut arahan guru dengan teratur.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat mendengar, mengecam dan
menentukan arah bunyi dengan betul.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat mendengar, mengecam dan
menentukan arah bunyi dengan betul serta menamakan bunyi yang didengari.
|
||||
|
|||||
|
Band 1
|
Murid dapat mendengar bunyi abjad
yang disebut oleh guru.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat mendengar dan mengecam
abjad yang disebut oleh guru.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat mendengar dan menyebut
nama abjad dengan betul.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat mendengar dan membentuk
abjad dengan jari.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat mendengar, menyebut dan
membentuk abjad dengan jari.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat mendengar, menyebut dan
membentuk abjad dengan jari mengikut arah yang betul.
|
||||
|
Band 1
|
Murid dapat mendengar bunyi vokal
yang disebut oleh guru.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat mendengar dan menyebut
vokal mengikut guru.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat menyebut bunyi a,e,i,o,u
dengan betul.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat membunyikan suku kata
terbuka KV gabungan huruf kosonan dengan huruf vokal (a,e,i) dengan betul.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat membunyikan suku kata
terbuka KV gabungan huruf kosonan dengan huruf vokal (a,e,i,o) dengan betul.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat membunyikan suku kata
terbuka KV gabungan huruf kosonan dengan huruf vokal (a,e,i,o,u) dengan
betul.
|
||||
|
Band 1
|
Murid dapat mendengar bunyi vokal
dan suku kata tertutup yang disebut oleh guru.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat mendengar bunyi vokal
dan suku kata tertutup yang disebut oleh guru serta menyebut vokal dan suku
kata tertutup mengikut guru.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat menyebut bunyi vocal dan
suku katat tertutup (KVK).
|
||||
Band 4
|
Murid dapat mencari suku kata
tertutup yang disebut oleh guru.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat mencari suku kata
tertutup yang disebut oleh guru dan mengeja suku kata dengan betul.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat mencari suku kata
tertutup yang disebut oleh guru dan mengeja suku kata dengan betul serta memadankan
suku kata tertutup dan mengejakan perkataan tersebut dengan betul.
|
||||
|
Band 1
|
Murid dapat mendengar suku kata
terbuka dan tertutup yang disebut oleh guru.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat mendengar dan mengikut
suku kata terbuka dan tertutup yang disebut oleh guru.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat mengatakan bilangan suku
kata berpandukan perkataan yang disebut oleh guru.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat membezakan suku kata
terbuka dan tertutup.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat menggabungkan suku kata
terbuka dan tertutup bagi membentukkan perkataan.
|
||||
Band 6
|
Murid dapatmencari, menggabung,
menggaris dan mengeja suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
|
||||
|
Band 1
|
Murid dapat mendengar suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf yang disebut oleh guru.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat mendengar dan menyebut
mengikut guru suku kata, diftong, vokal berganding, digraf yang disebut oleh
guru.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat menyatakan bilangan suku
kata berpandukan perkataan yang disebut oleh guru.
|
||||
Band 4
|
Murida dapat menggaris suku kata
diftong, vocal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat memadankan suku kata
bagi membentuk perkataan.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat mencari, menggabung,
menggaris dan mengeja perkataan dengan betul.
|
||||
1.2.6 Mendengar, memahami, dan
menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat.
|
Band 1
|
Murid dapat mendengar contoh frasa
dan ayat tunggal yang disebut oleh guru.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat menyebut semula frasa
yang disebut oleh guru.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat menyebut frasa
berpandukan gambar.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat menyebut frasa
berpandukan persekitaran mereka.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat menyusun perkataan bagi
membentuk frasa.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat menyusun perkataan bagi
membentuk frasa dan membentuk ayat tunggal.
|
||||
|
|||||
|
Band 1
|
Murid mendengar arahan yang diberi
oleh guru.
|
|||
Band 2
|
Murid mendengar dan mengikut arahan
guru.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat bertindak balas mengikut
arahan yang diberi.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat menyatakan bentuk
pergerakan yang dilakukan dengan betul.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat menyebut sambil
melakukan pergerakan dengan betul.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat mendengar, melakukan
pergerakan dan menyatakan secara lisan bentuk pergerakan yang dibuat dengan
betul.
|
||||
|
Band 1
|
Murid mendengar contoh-contoh soalan
bertumpu yang diberi oleh guru.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat memahami penggunaan kata
tanya.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat menggunakan kata tanya
untuk menyoal secara lisan.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat memberikan jawapan pada
setiap soalan bnertumpu yang diberi dengan betul.
|
||||
Band 5
|
Murid dapt member respons yang
sesuai terhadap soalan yang dikemukakan.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat mendengar dan mengecam
intonasi dalam soalan berkata tanya.
|
||||
|
Band 1
|
Murid dapat mendengar arahan dan
pesanan yang diberi oleh guru.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat memahami contoh-contoh
ayat pesanan yang diberi oleh guru.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat menyampaikan arahan
serta pesanan dengan intonasi yang betul dan bersopan.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat mendengar, menerima dan
melaksanakan pesanan dengan betul.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat melafazkan dialog yang
diberi mengikut intonasi yang betul.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat menyalurkan arahan serta
pesanan yang diterima kepada orang lain dengan jelas.
|
||||
|
|||||
|
Band 1
|
Murid dapat menyatakan tajuk cerita
yang pernah dibaca.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat menyatakan watak-watak
dalam cerita yang pernah dibaca.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat memahami jalan cerita
yang pernah dibaca.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat menyatakan nilai-nilai
murni yang terdapat dalam cerita yang dibaca.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat menyampaikan cerita
menggunakan diksi yang telah dipilih.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat membuat andaian
pengakhiran cerita jika watak utama bertukar peranan.
|
||||
|
Band 1
|
Murid dapat berbual tentang sesuatu
perkara yang dialami atau yang dilihat atau yang dibaca.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat menggunakan kata
panggilan dan kata ganti nama diri yang sesuai berdasarkan gambar.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat menggunakan kata
panggilan dan kata ganti nama diri yang sesuai dalam perbualan.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat menggunakan kata
panggilan dan kata ganti nama diri yang sesuai mengikut situasi dalam
perbualan.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat melafazkan perbualan dengan
intonasi yang betul.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat menukar cakap pindah
kepada cakap ajuk.
|
||||
1.4.3 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama
diri pertama dan kedua dengan betul dalam situasi tidak formal secara
bertatasusila.
|
Band 1
|
Murid dapat berbual tentang sesuatu
perkara yang dialami atau yang dilihat atau yang dibaca.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat menggunakan kata ganti
nama diri pertama dan kedua yang sesuai berdasarkan gambar.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat menggunakan kata ganti
nama diri pertama dan kedua yang sesuai dalam perbualan.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat menggunakan kata ganti
nama diri pertama dan kedua yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat melafazkan perbualan
dengan intonasi yang betul.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat menukar cakap pindah
kepada cakap ajuk.
|
||||
1.4.4 Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu
perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
|
Band 1
|
Murid dapat menceritakan berdasarkan
gambar.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat memilih serta
menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat menggunakan mimik muka
yang sesuai semasa mengemukakan permintaan.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat membuat simulasi untuk
mengajukan hasrat dengan ungkapan yang sesuai.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat menyatakan sebab dan
akibat untuk menyokong sesuatu permintaan.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat menyatakan permintaan
secara berterus terang dan meyakinkan dengan intonasi dan paralinguistik yang
sesuai untuk menguatrkan permintaan.
|
||||
|
|||||
|
Band 1
|
Murid dapat menceritakan berdasarkan
gambar dengan tepat.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat bercerita tentang tempat
menarik yang pernah dikunjungi.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat menyatakan tempat yang
ingin dilawati.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat menjawab soalan
berdasarkan gambar.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat bercerita berdasarkan
gambar dengan menggunakan ayat tunggal.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat mengujarkan dialog
dengan sebutan dan intonasi yang betul dalam lakonan.
|
||||
1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul
menggunakan ayat tunggal.
|
Band 1
|
Murid dapat mendengar sebuah cerita/
dialog/ petikan/ berita.
|
|||
Band 2
|
Murid dapat menjawab soalan
berdasarkan cerita yang didengar.
|
||||
Band 3
|
Murid dapat membina ayat berpandukan
perkataan yang diberi.
|
||||
Band 4
|
Murid dapat susun jalan cerita
mengikut urutan.
|
||||
Band 5
|
Murid dapat menceritakan semula
secara lisan.
|
||||
Band 6
|
Murid dapat menceritakan semula
dengan ayat yang lengkap secara lisan dengan intonasi yang betul.
|
No comments:
Post a Comment